Strona i jej zaufani partnerzy korzystają z plików cookies m.in. w celu personalizacji reklam, prowadzenia statystyk. Możesz sprawdzić, jakie pliki cookies są wykorzystywane, oraz wyłączyć je w ustawieniach.

Wielka reforma Poczty Polskiej. Zarząd ogłosił Plan Transformacji

Fot. Poczta Polska

Zarząd Poczty Polskiej ogłosił Plan Transformacji, zgodnie z którym spółka będzie stopniowo przekształcana w nowoczesną firmę kuriersko-detaliczno-finansowo-cyfrową. Rozpoczęte dziś zmiany obejmą kluczowe obszary działalności Poczty, takie jak usługi kurierskie czy finansowe. Nowy plan zakłada także modernizację systemów IT, procesów logistycznych oraz sieci sprzedaży. Powodem zmian profilu działalności jest wciąż pogarszająca się sytuacja finansowa.

Przyjęty przez zarząd Plan Transformacji jest konieczny, aby odbudować rynkową pozycję jednej z najstarszych w Polsce firm, pełniącej rolę i misję operatora wyznaczonego do świadczenia usługi powszechnej. Obowiązkiem Poczty Polskiej jest zapewnienie dostępu do usług pocztowych dla obywateli całego kraju, niezależnie od miejsca zamieszkania.

– Rewolucja cyfrowa oraz wynikające z niej zmiany w potrzebach klientów spowodowały, że spółka znalazła się na krawędzi. Dziś rozpoczęliśmy proces zmian, dzięki którym Poczta zostanie przekształcona w nowoczesną i zarabiającą na siebie firmę – powiedział Sebastian Mikosz, prezes Poczty Polskiej.

Transformacja Poczty Polskiej będzie przeprowadzana w kilku etapach. Pierwszy z nich, pod nazwą Poczta 1.0, zakłada wprowadzenie najpilniejszych zmian. Zostaną one zaimplementowane jeszcze w tym roku i obejmą m.in. obszar IT, poprawę jakości usług pocztowych, a także optymalizację zatrudnienia.

– Poczta Polska musi zostać odbiurokratyzowana. Ogłoszony dziś Plan Dobrowolnych Odejść skierowany do pracowników administracji jest niezwykle hojny, a jego celem jest właściwe zabezpieczenie finansowe osób odchodzących. Pracownicy, którzy zdecydują się z niego skorzystać, otrzymają równowartość 12 pensji i będą mogli podjąć nową pracę już następnego dnia – dodał Sebastian Mikosz. Te zmiany są konieczne, ponieważ dziś blisko 65% kosztów Poczty Polskiej stanowią płace. Celem zmian jest uczynienie z Poczty Polskiej atrakcyjnego pracodawcy.

Aby sprostać potrzebom klientów, konieczne są zmiany w IT. – Niezbędna dla transformacji Poczty Polskiej jest kompleksowa cyfryzacja. Jej celem jest pozbycie się wieloletniego długu technologicznego, związanego zarówno ze sprzętem, jak i przestarzałymi systemami cyfrowymi. Niektóre z nich mają ponad 20 lat. Plan Transformacji zakłada m.in. stworzenie Centrum Usług Wspólnych IT i wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań, umożliwiających optymalizację i automatyzację procesów oraz sprawne i efektywne zarządzanie organizacją – powiedział Dariusz Śpiewak, wiceprezes Poczty Polskiej.

Zgodnie z Planem Transformacji placówki Poczty Polskiej zostaną dostosowane do potrzeb klientów w zależności od tego, gdzie są zlokalizowane. Inną rolę będzie pełnić placówka pocztowa w małej gminie, inną w dużym mieście. W miejscach odległych od miast poczta stanie się Centrum Obsługi Obywatela. Będzie tam można odebrać tradycyjną przesyłkę (papierowo lub mailowo), odebrać emeryturę, ale też np. paszport lub inne dokumenty oraz kupić książki i zeszyty do szkoły. Największe placówki w miastach będą, poza funkcją pocztową, pełnić rolę placówki społeczno-kulturalnej, ale i komercyjnej galerii. Trwają już również prace nad nowym modelem placówki pocztowej dostosowanym do współczesnych realiów zarówno pod kątem układu, jak i wyposażenia czy asortymentu.

– Przystępując do transformacji, musimy być świadomi nie tylko swoich słabości i długów, ale i silnych stron, których Poczcie nie brakuje. Dlatego już na początku przyszłego roku wdrożymy plan transformacji zmian obszarów KEP oraz usług finansowych – powiedział Sebastian Mikosz.

Poczta Polska to ponad 7,6 tys. placówek zlokalizowanych w całej Polsce, dzięki czemu posiada unikalną zdolność dystrybucji produktów. Marka jest rozpoznawalna, a jej pracownicy – m.in. listonosze – cieszą się zaufaniem społecznym. Spółka posiada know-how oraz zdolności logistyczne, dzięki którym może stać się ważnym graczem na rynku KEP. Spółka posiada też sieć dobrze zlokalizowanych nieruchomości w centrach najważniejszych w Polsce miast.

źródło: Poczta Polska