Strona i jej zaufani partnerzy korzystają z plików cookies m.in. w celu personalizacji reklam, prowadzenia statystyk. Możesz sprawdzić, jakie pliki cookies są wykorzystywane, oraz wyłączyć je w ustawieniach.

Boże Narodzenie 2024

Sprzedawał rewitalizator wody, a umowa dotyczyła rozbudowy instalacji wodnej. Jest postępowanie UOKiK

UOKiK wszczął postępowanie przeciwko firmie Dannte. Przedsiębiorca sprzedawał rewitalizator wody, a zawierana umowa dotyczyła rozbudowy instalacji wodnej. W zawieranych umowach były postanowienia o braku możliwości odstąpienia od umowy po dokonaniu montażu urządzenia.

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpływały skargi na firmę Dannte z Nowego Tomyśla. Zgłoszenia dotyczyły prawa do odstąpienia od zawartej umowy. UOKiK wszczął w październiku 2018 roku postępowanie przeciwko Dannte.

Przedsiębiorca sprzedaje urządzenie filtrujące wodę. Przyjmuje zamówienia jedynie telefonicznie lub mailowo, a wcześniej sprzedawał produkt na prezentacjach. Przy zakupie rewitalizatora konsument otrzymuje do podpisu umowę o świadczenie usług rozbudowy instalacji wodnej. Firma montuje urządzenie w bardzo krótkim czasie. W umowie znajdują się postanowienia, że po wykonaniu usługi, za zgodą klienta nie przysługuje mu prawo do odstąpienia od niej.

Które przepisy mają zastosowanie?

Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta od umowy sprzedaży zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa oraz na odległość (czyli przez telefon, internet) można odstąpić w terminie 14 dni od jej zawarcia. W myśl tej samej ustawy, nie można odstąpić od umowy
o świadczenie usług, jeśli usługa została w całości wykonana, a konsument zgodził się na to, wiedząc że utraci prawo do odstąpienia.

Jednak z przepisów wynika, że gdy przedsiębiorca sprzedaje towar i jednocześnie wykonuje usługę, stosuje się przepisy dotyczące sprzedaży rzeczy. Oznacza to, że w ocenie UOKiK zgodnie z ustawą konsumentowi przysługuje prawo do odstąpienia od umów zawieranych z firmą Dannte w terminie 14 dni od zakupu.

Przedsiębiorca może wprowadzać klientów w błąd. Mogą oni sądzić, że po zamontowaniu urządzenia taka możliwość im nie przysługuje. Zakwestionowane działanie firmy może naruszać zbiorowe interesy konsumentów. Postępowanie UOKiK może zakończyć się nałożeniem na przedsiębiorcę kary finansowej w wysokości do 10 proc. obrotu a także nakazaniem zaprzestania stosowania praktyki i usunięcia jej skutków.

Więcej informacji o zakupach i umowach zawieranych na odległość na stronie: https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/.

Źródło: materiały UOKiK