Od niedzieli, 30 sierpnia, zmienił się rozkład jazdy na kolei. Podróżni korzystają z kolejnych efektów inwestycji zrealizowanych w ramach Krajowego Programu Kolejowego, m. in. z ponad 30 nowych i zmodernizowanych peronów. Rozkład jazdy jest dostępny na portalpasazera.pl i stronach przewoźników. Korekta pozwala na sprawne przejazdy pociągów oraz kontynuowanie na torach wartych prawie 76 mld zł prac.
Korekta rozkładu jazdy obowiązuje od 30 sierpnia do 7 listopada. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wraz z przewoźnikami opracowały połączenia w taki sposób, aby najlepiej wykorzystać dostępne możliwości linii kolejowych. Dla zrealizowania kolejnych inwestycji przewidziane są zmiany na sieci kolejowej. 85 proc. Krajowego Programu Krajowego o wartości 76 mld zł to projekty już zakończone i na zaawansowanym etapie realizacji. Dzięki inwestycjom kolej staje się dostępniejsza, bezpieczniejsza i coraz bardziej konkurencyjna.
Wygodniej w podróż po nowych torach z nowych peronów
Między Lublinem a Dęblinem pociągi jadą po drugim zmodernizowanym torze. Tym samym na całym odcinku Lublin – Pilawa ruch odbywa się po obu nowych torach. Dzięki temu pasażerowie korzystają już ze wszystkich przebudowanych na trasie stacji i przystanków. Dzięki inwestycji czas podróży z Lublina do Dęblina skrócił się o ok. 7 minut, a z Lublina do Warszawy o średnio 20 minut. Także dziś powróciły pociągi na odcinek Otwock – Pilawa. Podróżni zyskali nowe perony na 3 stacjach i 6 przystankach.
Po wakacjach podróżni korzystają już z trzech nowych peronów na stacji Rzeszów Główny. To efekt zakończenia prac na ostatnim peronie nr 3 oraz w przejściu podziemnym. Jesienią komfort i lepszą dostępność na stacji dopełnią windy i schody ruchome.
Podróżni między Krzyżem a Szczecinem na modernizowanej linii kolejowej Poznań – Szczecin korzystają z sześciu nowych, dostępniejszych peronów. We wrześniu zostaną udostępnione perony w Choszcznie, Starym Klukomiu, Morzycy i Kolinie, a w październiku na przystanku Szczecin Zdunowo i stacji Reptowo.
Pozytywne zmiany także w Koninie i Kole na linii nr 3 z Poznania do Warszawy. Podróżni w pełni zyskali zmodernizowane przejścia podziemne. Dostęp do kolei osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się ułatwią windy.
W aglomeracji łódzkiej pasażerowie korzystają z nowego peronu na przystanku Łódź Marysin. We wrześniu przystanek Łódź Stoki zyska nowe przejście podziemne dla pieszych z windą dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Na przystanku Łódź Arturówek będzie dodatkowe dojście do peronu, a podróżni z rowerami zyskają ścieżkę rowerową. Podróże między Łodzią Widzewem a Zgierzem ułatwi nowoczesny system informacji pasażerskiej zamontowany na przystankach i infokioski.
Między Czachówkiem a Warką na odcinku Radom – Warszawa pociągi jadą już po dwóch torach. Oznacza to większą przepustowość na trasie. Na pasażerów czekają przebudowane perony m. in. na przystankach Michalczew, Krężel, Sułkowice.
Pociągi wracają, po remontach sprawniejsze podróże koleją
Zakończenie prac na linii 27 Sierpc – Nasielsk, po przebudowie mostu oraz przepustu na szlaku Koziebrody – Raciąż, oznacza powrót pociągów na trasę. Bezpośrednio, bez przesiadek na autobusy, pojedziemy z Kłodzka do Wałbrzycha. Znów przyjmuje pociągi odcinek Głuszyca – Wałbrzych Główny, zamknięty dla ruchu z powodu remontu tunelu kolejowego.
Kolejne etapy inwestycji dla lepszych podróży
Na odcinku Zgierz – Kutno za pociągi regionalne kursują autobusy. Składy PKP Intercity z Łodzi do Kutna jadą zmienioną trasą przez Koluszki i Łowicz. Pod koniec sierpnia ruszają roboty na jednotorowej linii na odcinku Zgierz – Ozorków – Łęczyca nr 16 w ramach modernizacji trasy Łódź – Kutno.
Od 10 września na odcinkach Kraków – Zakopane oraz Sucha Beskidzka – Szaflary za pociągi PKP Intercity i POLREGIO będą kursować autobusy. Utrzymana pozostaje komunikacja zastępcza dla pociągów POLREGIO na odcinku Kraków Płaszów – Bielsko Biała na linii nr 117. Po wakacyjnej przerwie, kontynuowane będą prace na linii do Zakopanego, m.in. od Chabówki do Zakopanego. Rozpoczną się też prace na linii z Suchej Beskidzkiej do Chabówki.
PKP Intercity: powroty pociągów na trasy
Do kursowania wróciły pociągi, które do tej pory były zawieszone w związku z ograniczeniem oferty przewozowej w czasie trwającej epidemii. Szybkie późnowieczorne połączenie pomiędzy Warszawą i Krakowem od 29 sierpnia zapewnia m. in. IC Łokietek rel. Kraków Główny – Warszawa Wschodnia, a także IC Warmia rel. Olsztyn Główny – Kraków Główny, który jedzie w pełnej relacji. Od 30 sierpnia do dyspozycji pasażerów jest także kursujący codziennie TLK Bryza rel. Olsztyn – Kołobrzeg – Olsztyn.
Weekendową ofertę przewozową między Warszawą a Wrocławiem uzupełnia TLK Krasiński kursujący w piątki i niedziele z Wrocławia, a w soboty i poniedziałki z Warszawy. Od 2 października w piątki i niedziele na trasę Olsztyn – Szczecin – Olsztyn wróci TLK Stańczyk.
Od korekty rozkładu jazdy pociąg Neptun relacji Warszawa Zachodnia – Gdynia Główna zmienił kategorię na IC i dodatkowo zatrzyma się w Legionowie (tylko w kierunku Trójmiasta), Nowym Dworze Mazowieckim, Ciechanowie, Mławie, Działdowie (tylko w kierunku Warszawy), utrzymując atrakcyjny czas przejazdu pomiędzy Warszawą a Trójmiastem.
Kompleksowa informacja i pomoc dla podróżnych
Informacje dotyczące obowiązującego rozkładu jazdy pociągów są dostępne na stacjach i przystankach w formie plakatów, w wyszukiwarkach portalpasazera.pl, rozkład-pkp.pl oraz w aplikacjach mobilnych Portal Pasażera i Rozkład-PKP. Również przewoźnicy publikują rozkład jazdy na stronach internetowych. Odjazdy i przyjazdy pociągów są wyświetlane także na tablicach oraz infokioskach na stacjach.
Dokładne informacje na temat rozkładu jazdy PKP Intercity pasażerowie uzyskają na stronie www.intercity.pl lub dzwoniąc pod nr 703 200 200 (opłata za minutę połączenia 1,29 zł brutto. Usługę świadczy PKP Intercity S.A.). Ponadto do dyspozycji pasażerów będą informatorzy mobilni. Od 28 do 31 sierpnia na 11 dworcach w wybranych miastach Polski (Warszawa Centralna, Wschodnia i Zachodnia, Gdańsk, Gdynia, Katowice, Kraków Główny, Poznań, Szczecin, Wrocław, Zakopane), pomogą pasażerom ustalić dogodne przesiadki, znaleźć odpowiedni peron, a także będą służyć wszelką informacją pomocną w podróży.
Centrum Wsparcia Klienta (CWK) to działający całodobowo zespół, który zapewnia pasażerom pomoc na każdym etapie podróży. W przypadku utrudnień na kolei, spowodowanych np. niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, CWK organizuje zastępczy transport podróżnych do stacji docelowej czy wydawanie poczęstunków na dworcach. Pracownicy CWK współpracują z załogami pociągów pasażerskich oraz koordynują obsługę pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej. W czasie wakacyjnych podróży wsparciem służą także pracownicy punktów InfoDworzec.
(ip)