Strona i jej zaufani partnerzy korzystają z plików cookies m.in. w celu personalizacji reklam, prowadzenia statystyk. Możesz sprawdzić, jakie pliki cookies są wykorzystywane, oraz wyłączyć je w ustawieniach.

Boże Narodzenie 2024

Budowa S19. 30 kortów tenisowych na estakadzie

Zdjęcie ilustracyjne

Na ponad 10-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica, powstaje trzynaście obiektów inżynierskich, w tym sześć estakad. Na jednej z nich, zlokalizowanej w m. Racławówka, zakończyliśmy już układanie warstwy wiążącej.

Estakada ES-1

Na budowie odcinka S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy największym wyzwaniem inżynieryjnym jest niewątpliwie realizacja tunelu. Jednak ciekawe są także inne obiekty powstające w ramach tej inwestycji. Przykładem jest estakada ES-1 w m. Racławówka. Obiekt ten przeprowadza drogę ekspresową S19 nad drogą powiatową nr 1409R relacji Zwięczyca – Niechobrz – Czudec, drogą powiatową nr 1408R relacji Niechobrz – Boguchwała, korytarzem przejścia dla małych zwierząt oraz potokiem Lubcza.

Na estakadzie ES-1 w Racławówce zakończyliśmy już wykonywanie warstwy wiążącej z asfaltu lanego na obu jezdniach. Powierzchnia ułożonej masy równa się wielkości 30 kortów tenisowych.

Długość obiektu to 413 metrów. Wysokość podpór pośrednich waha się od 6 do 13 metrów. Obiekt składa się z ośmiu przęseł i dziewięciu podpór. Ustrój nośny zaprojektowany jako skrzynkowy z betonu sprężonego jest rozdzielony dla każdej z jezdni.

Estakada realizowany jest w technologii nasuwania podłużnego przy użyciu awanbeków (dziobów montażowych). Metodę tę stosuje się w szczególności do budowy ciągłych obiektów wieloprzęsłowych sprężonych. Technologia ta umożliwi prefabrykację poszczególnych segmentów skrzynek na wytwórni prefabrykacji usytuowanej za podporą skrajną, a po ich doprężeniu kablami sprężającymi centrycznymi do poprzednio wykonanych segmentów, sukcesywne wysuwanie ich aż do położenia docelowego.

Prace na innych estakadach

Układanie warstwy wiążącej trwa także na innej estakadzie, jaka powstaje na tym odcinku S19. To obiekt ES-7 w Lutoryżu. Więcej o tym obiekcie i technologii w jakiej powstaje, pisaliśmy tutaj: https://www.gov.pl/web/gddkia-rzeszow/nasuwka-na-estakadzie-w-ciagu-s19

Po zakończeniu układania warstwy wiążącej, do ułożenia pozostanie warstwa ścieralna SMA, która będzie wykonywana na obiektach mostowych w koordynacji z układaniem tej warstwy na ciągu głównym budowanej drogi ekspresowej S19.

S19 Rzeszów Południe – Babica – zakres prac

W ramach inwestycji wybudowany zostanie nowy, ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Powstanie też węzeł Babica (węzeł typu trąbka) zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988. Zakres prac obejmuje także budowę obiektów inżynierskich, w tym tunelu o długości ponad 2 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19. W ramach umowy wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem. Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP): MOP Lutoryż (kierunek Rzeszów i  Barwinek) oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (na MOP Lutoryż w kierunku Rzeszowa i przy Centrum Zarządzania Tunelem).

Odcinek S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy realizowany jest w systemie Projektuj i buduj. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción.

źródło: gov.pl GDDKiA