Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zawarła 10 lipca 2020 r. umowę na projekt i budowę odcinka drogi ekspresowej S19 o długości 10,3 km od węzła Rzeszów Południe do węzła Babica. To kolejny odcinek trasy Via Carpatia na Podkarpaciu, który wszedł w fazę realizacji.
W obecności ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka rozpoczęła się też budowa ostatniego, 8 km odcinka S19 na północ od Rzeszowa, od węzła Kamień do węzła Sokołów Małopolski Północ. Oznacza to, że cały fragment S19 od Lublina do Sokołowa Małopolskiego jest już w budowie.
Obecnie w budowie jest 65 km podkarpackiego odcinka S19, a w przygotowaniu kolejne 75 km. Do ruchu oddano już 30 km tej trasy.
S19 Rzeszów Południe – Babica
Wykonawcą zadania jest konsorcjum Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Wartość kontraktu to 2,23 mld zł.
Odcinek od węzła Rzeszów Południe (Kielanówka) do Babicy o długości 10,3 km realizowany będzie w systemie Projektuj i buduj. Realizacja inwestycji jest zaplanowana na lata 2020-2026, z czego 14 miesięcy to projektowanie, 7 miesięcy uzyskanie decyzji ZRID, 33 miesiące budowa. Do tego należy także doliczyć cztery okresy zimowe, tj. 16 miesięcy.
W ramach zadania zaplanowano wykonanie obiektów inżynierskich, w tym tunelu o długości ok. 2 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu w ciągu DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19. Wykonany zostanie także dwupoziomowy węzeł Babica oraz pierwsze na Podkarpaciu Centrum Zarządzania Tunelem. W ramach zadania wybudowane zostaną dwie pary MOP (MOP II Lutoryż, MOP I Lutoryż) oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (na MOP II Lutoryż i przy Centrum Zarządzania Tunelem).
Największym wyzwaniem inżynieryjnym będzie budowa tunelu oraz estakad. Wynika to z pagórkowatego ukształtowania terenu, które wymusza wykonanie wysokich estakad i tunelu, zlokalizowanego około 80 m pod powierzchnią terenu. Nie bez znaczenia są także skomplikowane i złożone warunki gruntowo-wodne (flisz karpacki), występujące na tym odcinku.
S19 Kamień – Sokołów Małopolski Północ
Rozpoczęły się prace budowlane na ostatnim odcinku drogi ekspresowej S19 na północ od Rzeszowa, od węzła Kamień do węzła Sokołów Małopolski Północ o długości 8 km.
Inwestycja realizowana jest w systemie Projektuj i buduj. Wykonawca, firma Budimex SA, zaprojektował już ten odcinek drogi ekspresowej S19, uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a teraz rozpocznie prace budowlane. Do zadań wykonawcy należeć będzie także opracowanie dokumentacji powykonawczej oraz uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. Wartość kontraktu to 286,4 mln zł brutto. Zakończenie budowy planowane jest w kwietniu 2022 r.
W ramach inwestycji powstaną 2 węzły drogowe: Kamień i Sokołów Małopolski Północ. Ruch lokalny będzie się odbywał za pomocą dróg zbiorczych oraz bezkolizyjnych przejazdów drogowych.
Zakres inwestycji obejmuje ponadto budowę:
- miejsc obsługi podróżnych Górno Wschód i Górno Zachód,
- obwodu utrzymania drogowego wraz z Centrum Zarządzania Ruchem na terenie węzła Sokołów Małopolski Północ,
- 10 obiektów inżynierskich (6 obiektów nad drogą ekspresową – wiadukty w ciągu dróg krzyżujących się z drogą ekspresową, 1 przejście górne dla średnich zwierząt, 1 przejście dolne dla średnich zwierząt, 2 przepusty do celów ekologicznych),
- infrastruktury służącej ochronie środowiska (przejścia dla zwierząt, przepusty, ekrany akustyczne, ekrany chroniące nietoperze siatki wygradzające, urządzenia podczyszczające wody opadowe).
S19 Lublin – Rzeszów
S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, która połączy Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję. Do projektu chcą dołączyć także Finlandia, Estonia i Łotwa. W Polsce ma mieć on długość ponad 700 km i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie.
Kierowcy korzystają już z kilku odcinków S19 – zachodniej obwodnicy Lublina oraz odcinka od Sokołowa Małopolskiego do Rzeszowa. W trakcie realizacji jest 130 km przyszłej S19, od Lublina do Sokołowa Małopolskiego. Inwestycję podzielono na 12 odcinków realizacyjnych, po sześć w województwie lubelskim (łączna długość to ok. 75 km) i podkarpackim (55 km). Na wszystkich trwają już prace w terenie. Wykonawcy prowadzą prace ziemne, powstają obiekty mostowe, miejsca obsługi podróżnych, a na niektórych fragmentach trasy prowadzone są roboty bitumiczne.
Pierwszymi odcinkami kierowcy pojadą w 2021 roku, a całą trasą w 2022 roku.
S19 do granicy ze Słowacją
Trwają prace przygotowawcze dla pozostałych odcinków S19 na południe od Rzeszowa, w kierunku granicy polsko-słowackiej w Barwinku. Wykonawcy pracują nad rozwiązaniami projektowymi, przygotowując koncepcje programowe dla 5 odcinków realizacyjnych S19:
- Babica – Domaradz,
- Domaradz – Iskrzynia,
- Iskrzynia – Miejsce Piastowe,
- Miejsce Piastowe – Dukla,
- Dukla – Barwinek.
źródło: gov.pl (materiał: Ministerstwo Infrastruktury)